سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۳۵

اخبار

به بهانه ی روز جهانی کودک «آینده را باید ساخت»

«آینده را باید ساخت» شعار روز جهانی کودک نشان دهنده اهمیت جامعه و خانواده ها به نقش و جایگاه کودکان به عنوان آینده سازان هر کشور است .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ این شعار همچون سال گذشته بار دیگر از سوی اعضای شورای سیاست‌گذاری به ‌عنوان شعار هفته ملی کودک انتخاب شد تا امید به آینده‌ای روشن برای کودکان ایران به عنوان نگاهی راهبردی همواره مورد توجه دست‌اندرکاران این حوزه قرار بگیرد .
کودکان خالق زیباترین احساس ها و عشق ها ، برکت زندگی و سرمایه های آینده ی جامعه به شمار می روند . آنها برای رشد و بالندگی خود ، نیازمند حقوقی هستند که باید همگان در نظر بگیرند . در این میان مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم برای نیل به این هدف ، بر پایه نظر صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) ، پیمان نامه حقوق کودک را در 1989 میلادی در یک مقدمه و 54 ماده تصویب کرد که 41 ماده آن حقوق کودک و 13 ماده دیگر درباره چگونگی اجرای آن است .
پس از تصویب این پیمان نامه کشورهای بسیاری به آن پیوستند . در پیمان نامه حقوق کودک شرایط بسیار خوبی چون حق حیات و کسب هویت ، حق زیستن با والدین ، حق ابراز عقیده ، آزادی تفکر و مذهب و حق تفریح و بازی برای کودکان پیش بینی شده است و کشورهایی که به آن می پیوندند ، باید بکوشند تا وضعیت رفاهی ، حقوقی ، آموزشی و پرورشی کودکان را تا سطح مورد نظر پیمان نامه بالا ببرند .
وظیفه ی انجمن کمک به کودکان (یونیسف) ، مراقبت از کودکان و برآوردن نیازهای نخستین آنها در سال های ابتدایی زندگی ؛ ترغیب و تشویق والدین به تعلیم فرزندان ، تلاش برای کاهش بیماری ، مرگ و میر در کودکان و حمایت از آنها به هنگام جنگ و حوادث طبیعی و... است .
البته پیش از آن در 1946 میلادی انجمن عمومی سازمان ملل متحد برای حمایت از کودکان مرکز یونیسف ، صندوق کودکان سازمان ملل متحد را ایجاد کرد و در 1953 میلادی یونیسف به عنوان یکی از بخش های دائمی سازمان ملل متحد درآمد و در هشتم اکتبر (16 مهر) 1986 میلادی 2 تن از دانش‌آموزان 9 ساله مدرسه آتاتوری در نیویورک با نگارش نامه‌ای از همه بچه‌های دنیا خواستند که با هم روزی را به صلح اختصاص دهند . بنابراین این روز در تقویم تمامی کشورها «روز جهانی کودک» نام گرفت .
این انجمن هرسال به مناسبت روز جهانی کودک شعاری را برمی گزیند که «آینده را باید ساخت» شعار این روز در سال 2019 میلادی است .

1

دولت جمهوری اسلامی ایران هم در 1372 هجری خورشیدی به عضویت این پیمان نامه درآمد و هرسال همچون کشورهای دیگر روز جهانی کودک را گرامی می دارد و برنامه های گوناگونی را به مناسبت این روز اجرا می کند .
حقوق اساسی کودکان که دولت ، والدین و همه اعضای جامعه مکلف به رعایت آن اند ، به صورت گذرا قرار ذیل اند :
حق داشتن نام نیکو : کودک حق دارد که پس از تولد از سوی والدین و بستگانش نام نیکو برایش انتخاب شود که درخور کرامت انسانی و دارای مفهوم خوب باشد . نام نیکو ؛ اعتماد به‌نفس ، احساس مهم بودن و شخصیت را در کودکان تقویت می‌نماید .
حق تغذیه مناسب : کودک حق دارد که از تغذیه سالم برخوردار باشد با توجه به این‌که نخستین غذای هر کودک شیر مادر است ، به مادران توصیه شده که در دوره شیرخوارگی در حد امکان شیر خود را خوراک او قرار دهد .
حق تحصیل : تحصیل یکی از حقوق اساسی کودک است که دولت و والدین مکلف هستند زمینه و امکانات آموزش و پرورش آنها را به صورت درست فراهم کرده و کودکان تشویق لازم به فراگیری دانش شوند . 
حق تفریح و سرگرمی : کودکان حق دارند که به تفریح و سرگرمی دسترسی داشته باشند هیچ کسی حق سلب آن را ندارد . از نظر روانشناسی تفریح و سرگرمی سبب رشد یادگیری ، مهارت‌های فکری و جسمی آنها شده و از نظر علم طب نیز کودک انرژی‌ای که می‌گیرد باید آن را روزانه مصرف برساند تا از سلامتی جسمی برخورد باشد .
حق زندگی : حق زندگی یا حق حیات یکی از حقوق اساسی است که خداوند برای هر انسان هدیه داده و هیچ کس صلاحیت سلب آن را ندارد . بناًبراین کودکان حق دارند که در محیط آرام به دور از جنگ و خشونت زندگی کنند . 
حق ابراز نظر : کودکان حق دارند که به صورت آزادنه در خانواده و اجتماع ابراز نظر کنند و باید به نظریات شان احترام گذاشته شود و عقاید و برداشت‌های شان را بدون ترس و هراس بازگو نمایند .
حق احترام : برای کودکان باید مثل بزرگسالان احترام و برخورد صورت گیرد و از اعمال خشونت جسمی و روحی که باعث آسیب‌های روانی و جسمی آنان می‌شود ، خودداری گردد .
روز شمار هفته کودک
کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان روز شمار هفته کودک را اعلام کرد . شنبه 13 مهر کودکان با نیازهای ویژه و فرصت های برابر -  یکشنبه 14مهر کودک ، آموزش ، سلامت و ایمنی - دوشنبه 15مهر کودک و محیط زیست و میراث فرهنگی (روز روستا) - همچنین سه شنبه 16مهر کودک ، صلح ، بازی و نشاط – چهارشنبه 17مهر کودک و رسانه و ارتباطات -  پنجشنبه 18مهر کودک ، کتاب و فرهنگ مطالعه  - جمعه 19مهر کودک و خانواده و سبک زندگی اسلامی ، عناوین روز شمار هفته کودک است .
هفته ملی کودک از 5 اکتبر ( شنبه 13 مهر) آغاز و تا جمعه 19مهرماه ادامه دارد . 

 

۱۴ مهر ۱۳۹۸ ۱۱:۰۳
تعداد بازدید : ۷۶۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید